Nauka górą! Wybierz swój kierunek studiów. Rekrutacja na studia już w czerwcu 2024

Aktualności

Sztuczna Inteligencja jednoczy UBB z firmami IT regionu

Data: 27.09.2023 Kategoria: Projekty WBMiI
Sztuczna Inteligencja jednoczy UBB z firmami IT regionu
Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Sztuczna Inteligencja jednoczy UBB z firmami IT regionu

 

Wydział Budowy Maszyn i Informatyki, zwłaszcza w ramach działań podejmowanych przez zespół Katedry Informatyki i Automatyki, realizuje wiele projektów edukacyjnych, szczególnie w zakresie wprowadzenia nowoczesnych rozwiązań w obszarze Data Science (Big Data, Sztuczna Inteligencji. Duży nacisk kładziony jest na rozwój kursów skoncentrowanych na praktycznych umiejętnościach i rzeczywistych zastosowaniach.

Niezwykle istotną rolę w tym procesie odgrywa bliska współpraca z sektorem przemysłu IT, która ułatwia pozyskiwanie kompetencji niezbędnych na dynamicznym rynku pracy, a także dostarcza autentycznych przykładów zastosowania nowych technologii.

 W ramach projektu Erasmus+ „The Future is in Applied Artificial Intelligence” (numer projektu 2022-1-PL01-KA220-HED-000088359), współfinansowanego przez Unię Europejską, zorganizowane zostały wydarzenia upowszechniające rezultaty pakietów roboczych projektu.

Pierwsze z nich, upowszechniające rezultaty pakietu pracy nr 2, odbyło się w siedzibie firmy Rekord SI (centrum badawczo-rozwojowe). Uczestników powitał kierownik Katedry Informatyki, prof. dr hab. Vasyl Martsenyuk, inicjując dyskusję o sztucznej inteligencji stosowanej (AAI) we współczesnym świecie.

Dr Marcin Bernaś w swojej prezentacji opisał wyzwania stojące przed dziedziną sztucznej inteligencji stosowanej, rzucając światło na zawiłości poruszania się po stale ewoluującym krajobrazie SI i podkreślając potrzebę innowacyjnych rozwiązań – klasyczne klasyfikacje, przetwarzanie sygnałów i obrazów, zagadnienia w medycynie, transporcie, finansach, ChatGPT.

Dr Aleksandra Klos-Witkowska przedstawiła projekt FAAI. Zaprezentowała kompleksowy przegląd jego celów, partnerów i grup docelowych. Publiczność zyskała cenny wgląd w zakres projektu i jego potencjalny wpływ na różnych interesariuszy.

Kolejna sesja składała się z serii szczegółowych prezentacji badawczych:

Badanie istniejących kursów szkoleniowych dotyczących AAI – dr inż. Tomasz Gancarczyk

Badania rynku pracy – dr Marcin Bernaś

Badania projektów naukowych dotyczących AAI – dr Aleksandra Klos-Witkowska

Badania pracowników naukowych – prof. dr hab. Vasyl Martsenyuk

Badania studentów IT – dr Marcin Bernaś

Badania pracodawców – dr inż. Tomasz Gancarczyk

Badanie dobrych praktyk - dr Aleksandra Klos-Witkowska

Badanie rzeczywistych przypadków – dr Marcin Bernaś

Prezentacje te zapewniły kompleksowy wgląd w krajobraz AAI, obejmujący edukację, możliwości zatrudnienia, inicjatywy badawcze i najlepsze praktyki.

Upowszechnieniu rezultatów pakietu roboczego nr 3 służyło spotkanie zorganizowane na terenie firmy Precisely Software. Pierwszym prelegentem był dr Marcin Bernaś, omawiający palące wyzwania związane z AI w kontekście nowoczesnych technologii. Jego prezentacja dostarczyła cennych spostrzeżeń na temat złożoności i możliwości związanych ze stosowaną sztuczną inteligencją.

Kolejne sesje koncentrowały się na zbieraniu spostrzeżeń i wymagań dotyczących AAI z różnych perspektyw:

 

  • Wymagania z rynku pracy dotyczące AAI – dr inż. Tomasz Gancarczyk
  • Wymagania stawiane przez pracodawców – dr Marcin Bernaś
  • Wymagania stawiane przez studentów – dr Aleksandra Klos-Witkowska
  • Wymagania dla pracowników akademickich – prof. dr hab. Vasyl Martsenyuk
  • Syntetyczna analiza ankiet – dr Marcin Bernaś
  • Analiza procesu hierarchii analitycznej (AHP) relacji tensorowych „Competence-Content-Module” – dr inż. Tomasz Gancarczyk
  • Reprezentacja kursu oparta na tensorach – dr Marcin Bernaś

Sesje te zapewniły kompleksowy wgląd w różnorodne wymagania i perspektywy, które kształtują krajobraz uczenia się sztucznej inteligencji stosowanej.

 

Wydarzenie upowszechniające pakietu roboczego nr 4 odbyło się na terenie firmy Da Vinci.

Omówione zostały kluczowe pytania:

  • Opracowanie nowych ram AI dla szkoleń w szkolnictwie wyższym – dr Tomasz Gancarczyk
  • Poszerzenie umiejętności, wiedzy i kompetencji w zakresie sztucznej inteligencji – dr Marcin Bernaś
  • Projektowanie warstw ekosystemu AI w oparciu o macierz kompetencji – dr Aleksandra Klos-Witkowska
  • Przygotowanie nowych treści edukacyjnych w obszarze sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego – prof. dr hab. Vasyl Martsenyuk

 

Wszystkie powyższe wydarzenia upowszechniające, zorganizowane przez zespół z Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego na terenach i z udziałem firm IT z naszego regionu, przedstawiły projekt „The Future is in Applied Artificial Intelligence”. Towarzyszące im wciągające dyskusje i prezentacje uwypukliły jego ambitne cele, a także pokazały dobitnie, że implementacja projektu FAAI otwiera możliwość kształcenia przyszłych specjalistów z zakresu AI, będących w stanie sprostać wymaganiom i wyzwaniom współczesnego rynku pracy.

©2023 UBB. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.

fundusze.webp

polska.webp

ue.webp

Zapisano